شامپو دئودورانت ذغالی


شامپو دئودورانت ذغالی

پوست انسان به عنوان بزرگترین عضو بدن در معرض عوامل خارجی زیادی است و اولین خط دفاعی را در برابر مواد شیمیایی و میکروبی خارجی می باشد. در سطح پوست میکروارگانیسم های فراوانی وجود دارند که برخی از آنها می توانند در روند سلامتی انسان ایجاد اشکال کنند.

بوی بدن در انسان عمدتاً ناشی از تجزیه باکتریایی ترکیبات ترشح شده و تعریق، به ویژه اسیدهای چرب، آمینو اسیدهای آلیفاتیک شاخه ای، گلیسرول و اسید لاکتیک است که از غدد eccrine و apocrine و غدد ترشح کننده ی چربی منشا می گیرند. غدد apocrine (که بیشتر در مکان هایی از پوست بدن که دارای فولیکول های مو است فعالیت دارند) تا زمانی که با تغییرات هورمونی در بلوغ تحریک نشوند، غیرفعال هستند و بر خلاف غدد eccrine که به طور مداوم ترشح می کنند، به صورت دوره ای ترشح می کنند. عرق eccrine (شفاف ، بدون بو ، pH 4.0-6.8 ، متشکل از 98-99 water آب اما حاوی کلرید سدیم، اسیدهای چرب، اسید لاکتیک، اسید سیتریک، اسید اسکوربیک، اوره و اسید اوریک) و عرق apocrine (بدون بو، pH 6.0-7.5، حاوی آب، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، لیپیدها و استروئیدها) دارای ترکیبات و توزیع متمایز هستند. علاوه بر این، غدد سباسه (ترشح کننده ی چربی) که ماده روغنی بدون بو به نام سبوم را در فولیکول های مو ترشح می کنند (5/5 - 5/5 pH) فعالیت آنها در دوران بلوغ افزایش می یابد. بنابراین، بوی بدن به طور کلی فقط در افراد بعد از بلوغ و بزرگسالان به صورت قابل توجهی بیشتر می شود.

راه های متعددی برای رفع بوی نامطبوع بدن وجود دارد ولی عموما با انسداد روزنه های پوستی همراه است مه به نوبه ی خود سبب ایجاد مشکلاتی مانند تیرگی پوست، ایجاد آکنه و... می شود. یکی از راه های مناسب برای این منظور استفاده از ترکیبات طبیعی و عصاره های گیاهی با خواص ضد میکروبی است. کربن فعال یا ذغال فعال ترکیبی با خواص و کاربردهای متعدد است. این ماده دارای چین خوردگی هایی با ابعاد نانومتری است که موجب می شود جذب فوق العاده ای داشته و آلودگی های ریز و نانومتری را به راحتی حذف کند. کربن فعال می تواند در محصولات مختلف مانند خمیردندان، شامپوها، ماسک های لایه بردار و غیره به کار برده شود. کربن فعال مورد استفاده در محصولات شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر پایه گیاهی داشته و در گرید غذایی می باشد.

کربن فعال به راحتی می تواند فعالیت میکروارگانیسم ها را کنترل و آنها را حذف نماید. این ترکیب به دلیل مساحت سطح بسیار بالا، قدرت فوق العاده ای برای جذب ترکیبات مختلف از مولکول های آروماتیک، چربی اضافه ی پوست، میکرو ارگانیسم ها و... دارد.

همچنین استفاده از عصاره های گیاهی با خواص ضد میکروبی اثبات شده نیز می تواند در از بین بردن میکروارگانیسم ها و در نتیجه رفع بوی نامطبوع بدن کمک کنند. عصاره مرزه خوزستانی به دلیل وجود ترکیبات باارزشی شاملcarvacrol، γ-terpinene و p-cymene ، خواص ضد میکروبی قابل ملاحظه ای از خود نشان می دهد. تحقیقات زیادی بر روی این گیاه انجام گرفته که نشان می دهد این گیاه علاوه بر خواص ضد قارچ و فعالیت ضد میکروبی قوی، دارای خواص ضد درد و ضد التهابی، نیز می باشد.

 عصاره دیگر به کار رفته در این محصول عصاره بادرنجبویه است. اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی این گیاه به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته است. عصاره بادرنجبویه حاوی ترکیبات قطبی مانند لوتئولین-7 -گلوکوزید، رزمارینیک اسید، لوتئولین و آپیژنین است. فعال ترین ترکیبات این جنس فلاونوئیدها هستند، مانند لوتئولین، کوئرستین، آپیژنین و به نظر می رسد این فلاونوئیدها دارای خواص ضد باکتری قابل توجهی بوده و نقش مهمی در خواص درمانی گیاه بادرنجبویه دارند. شامپو دئودورانت ذغالی پرونایس به دلیل فرمولاسیون منحصر به فرد و استفاده از کربن فعال و استفاده از عصاره های گیاهی با کارایی بالا می تواند بوی نامطبوع بدن را رفع کرده و تا 48 ساعت از بو گرفتن بدن جلوگیری می کند.

 


تهران – خیابان استاد نجات الهی – خیابان شهید صارمی شرقی – شماره ۳۵ – طبقه اول

ارتباط با داروسازی دکتر جهانگیر در واتساپ
Close and go back to page